TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2011

Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2011 oli 298 henkilöä. Uusia jäseniä vuoden aikana liittyi 15  ja poistuneita  oli 6. Jäsenkirje lähetettiin toukokuussa. Kirjeessä kerrottiin kesän tapahtumista.

Yleisiä kokouksia on pidetty Vasaraisten koululla kaksi: kevätkokous 14.3., osanottajia 19 ja syyskokous 8.11., osanottajia 15. Johtokunnan kokouksia on pidetty kuusi.

Johtokunnan ja yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Leena Kekäle. Johtokuntaan ovat kuuluneet varapuheenjohtajana Marja Asikanius ja jäseninä Markku Hannula, Reijo Heininen, Helena Jaakkola, Pekka Malmivuori, Päivi Pärri, Sylvi Ronkainen ja Ari Ruusuranta. Rahastonhoitajana toimi Pirjo Paavola ja sihteerinä Anita Jalonen.

Tilintarkastajina ovat toimineet Markku Sainio ja Hannu Suominen sekä varatilintarkastajana Jouko Mäkilä.

Museon isäntänä oli Antti Uusitalo. Esineistön- ja arkistonhoitajana on toiminut Sylvi Ronkainen, museoalueen hoitajana Veijo Koivisto, internet kotisivujen hoitajana Maria Hannula, sekä jäsenrekisterin ylläpitäjänä Reijo Heininen.

Palkattuna työntekijänä oli Sanna Nyman 2.5. - 15.9. Jimi Hannula oli Rauman museon palkkaamana kesätyöntekijänä heinäkuun ajan.

26.1.2011 tehtiin opintokäynti Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseoon. Osallistujia n. 20. Kourujärven koululla järjestettiin perinnetyönäytös 11.3. Oppilaille esiteltiin haapavakkojen tekoa, kehräystä, pyykin kaulausta, neuletöitä ja himmelin tekoa.

Rauma-päivänä, 15.4. Muinan toimintaa esiteltiin Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen järjestämällä yhdistysten torilla kaupungintalon sisäpihalla. Näyttelyteltalla päivysti koko johtokunta. Kyösti Paavola näytti vakan liitosten tekoa männynjuurta käyttäen.

Toiminta aloitettiin pajupäivällä 26.4. Pajusta tehtiin perinteisiä pajumattoja, kukkatukia, koristeita, kranssipohjia ym. Vasaraisten koulun 5 -6 luokan oppilaat osallistuivat pajunpunontaan. Ohjaajana toimi Marjatta Sundgren.
Siivoustalkoot pidettiin 10.5.

Rauman seudun museoviikonloppuna lauantaina 28.5. oli kädentaitopäivä, jolloin esiteltiin riukuaidan valmistusta, lampaan keritsemistä, villan kehräystä sekä karstausta. Samalla avattiin näyttely Vasaraisten ja Soukaisten rakennusperinne - rakennuksia, rakentajia, rakentamista. Näyttely oli avoinna 18.9. asti ja kävijöitä oli n. 800.

Juhannussunnuntaina 26.6. järjestivät Rauman seurakunta ja Vasaraisten-Soukaisten lähetys- ja diakoniakylätoimikunta Kesähartauden Muinan pihamaalla.

Miesten talkooporukka toteutti Kimmo Härjämäen ohjeiden mukaisia perinnebiotoopin alkuraivaus- ja hoitotoimia. Maisemanhoitoon kuuluva lampaiden laidunnus edellytti vanhojen aitojen kunnostusta, lisäksi pystytettiin uutta riukuaitaa noin 80 metriä ja uutta verkkoaitaa noin 30 metriä. Sisääntulotien oikealle puolelle aidattiin uusi lammaslaidun. Riukuaitoihin tarvittavat riu´ut ja seipäät talkoomiehet hankkivat kevättalvella ja riukujen halkaisutalkoita pidettiin 17.5. ja 25.5. Kesän mittaan raivattiin pusikoita ja kaadettiin puita maiseman avartamiseksi.

Heinäkuun tiistaipäiviä ilmoiteltiin tapahtuma- ja talkoopäivien nimellä. Ohjelmia ja työnäytöksiä oli runsaasti: yhteislaulua, koristemaalausta ja puun käsittelyä, haapavakan tekoa, vihtojen tekoa, isoäidin neliöiden virkkausta, koukkuamista, nypläystä, tuohitöitä sekä neulakintaiden tekoa. Lapsille järjestettiin huovutustyöpaja. Kesän aikana kangaspuissa kudottiin perinteistä tilkkumattoa. Pitsiviikon ja Rauman seudun käsityöperinneviikon tiistaina muisteltiin kylän omaa pitokokkia Amanda Nurmea (Nummisen Mantaa) ja hänen reseptiensä mukaan tehtyä kakkua ja voikransseja oli valmistettu nautittavaksi kahvin kanssa.

Päivä Muinan tanhuvilla-näytelmää esitettiin kolme kertaa 22., 30. ja 31.7. Näytelmän jälkeen oli vielä gramofonitanssit

Inspiran maalauskurssi oli 11 - 15.7. ohjaajana Soile Kujala.

Elokuussa, 21.8. järjestettiin perinteinen kesäjuhla. Juhlapuhujana oli Rauman kaupungin kulttuuripäällikkö Risto Kupari. Kesäjuhlilla esiintyi myös kansanmusiikkiyhtye Pömpeli ja nuorten musiikkikokoonpano Syviksen Syke.

Syysmarkkinat pidettiin 10.9. todella kauniissa syyssäässä. Muinan myyntipisteiden lisäksi oli mukana 15 muuta myyjää. Tuotteita oli monipuolisesti ja ostajia runsaasti. Muinan syysretki suuntautui Luvian Laitakariin lauantaina, 15.10. Tutustuimme kaljaasi Ihanaan ja varvialueeseen. Makoisa kalalounas nautittiin Laitakarin Messin buffet-pöydästä. Osallistujia 24 henkeä

Museossa vieraili 9 ryhmää. Kokonaiskävijämäärä oli 1422 henkeä.

Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimelta saatiin 500 euron toiminta-avustus.

Rahavaroja on karttunut jäsenmaksuista, arpajaisista, opastus- ja pääsymaksuista, julkaisuista, matkamuistoista, kahvin myynnistä ja kirpputorilta.

Yhdistys on jäsenenä Maaseudun Kehittämisyhdistys Ravakka ry:ssä ja Suomen Kotiseutuliitossa.

Yhteistoimintaa on ollut Vasaraisten koulun, Rauman seurakunnan sekä urheiluseura Vasaraisten Iskun ja Vasaraisten-Soukaisten kyläyhdistyksen kanssa.

Tapahtumista on ilmoitettu Länsi-Suomessa, Uudessa Raumassa, Rauman kaupungin tiedotuslehdessä, Rauman kaupungin tapahtumakalenterissa, Arhippa -lehdessä, Satakunnan Radiossa sekä yhdistyksen kotisivulla internetissä. Myös sähköpostilla tiedotettiin. Käytössä on sähköpostiosoitteisto, jossa vuoden lopussa oli 112 nimeä, sekä yksityishenkilöitä että yhteisöjä. Tähän ryhmäpostilistaan kuuluville lähetettiin vuoden aikana 9 tiedotetta museon toiminnasta.

Maaseuturahasto         Leader         Ravakka