TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2012

Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2012 oli 294 henkilöä. Uusia jäseniä vuoden aikana liittyi 5  ja poistuneita  oli 6. Jäsenkirje lähetettiin toukokuussa. Kirjeessä kerrottiin kesän tapahtumista.

Yleisiä kokouksia on pidetty Vasaraisten koululla kaksi: kevätkokous 13.3, osanottajia 24 ja syyskokous 6.11., osanottajia 22. Johtokunnan kokouksia on pidetty kahdeksan.
Johtokunnan ja yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Leena Kekäle. Johtokuntaan ovat kuuluneet varapuheenjohtajana Marja Asikanius ja jäseninä Markku Hannula, Reijo Heininen, Helena Jaakkola, Pekka Malmivuori, Päivi Pärri, Sylvi Ronkainen ja Ari Ruusuranta. Rahastonhoitajana toimi Pirjo Paavola ja sihteerinä Anita Jalonen.
Toiminnantarkastajina ovat toimineet Hannu Suominen ja Markku Sainio sekä varalla Jouko Mäkilä.
Museon isäntänä oli Kyösti Paavola. Esineistön- ja arkistonhoitajana on toiminut Sylvi Ronkainen, museoalueen hoitajana Veijo Koivisto, jäsenrekisterin ylläpitäjänä Reijo Heininen. Internet-kotisivujen palvelimena toimii T. Malmivuoren tiedostopalvelin.

Palkattuna työntekijänä oli15.6.–14.08.2012 Aleksi Hannula Hänen työaikansa oli 5 h päivässä.
Julianna Paananen oli Rauman museon palkkaamana kesätyöntekijänä heinäkuun ajan. Historian opiskelija Antti Alanko työskenteli Muinassa 25.6. -24.8.2012. Hän valokuvasi 280 museon esinettä ja tallensi kuvat sekä esineiden luettelointitiedot Satakunnan Museon WebMusketti–tietokantaan.

Rauma-päivänä, 20.4. Muinan toimintaa esiteltiin Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen järjestämällä yhdistysten torilla kaupungintalon sisäpihalla. Näyttelyteltalla päivysti johtokunnan jäseniä. Kyösti Paavola näytti vakan liitosten tekoa sekä tehtiin myös tuohisormuksia.

Pajupäivä pidettiin 24.4. Pajusta tehtiin perinteisiä pajumattoja, pajupalloja, koristeita, kranssipohjia ym. Vasaraisten koulun 5 -6 luokan oppilaat osallistuivat punontaoppiin. Ohjaajina toimivat Marjatta Sundgren ja Helena Jaakkola
Siivoustalkoot pidettiin 11.5. ja 22.5.

Muinan väki vieraili 15.5 Marttilanmäen vanhainkodissa. Esiteltiin käsitöitä: vakantekoa, kehruuta, karstausta, sukan kutomista.

Rauman seudun museoviikonloppuna lauantaina 26.5. oli kädentaitopäivä, jolloin esiteltiin lampaan keritsemistä, villan kehräystä sekä karstausta. Miehet tekivät rangoista polttopuita  käsityökaluilla. Valmistettiin katajakoukkuja ja ovenkahvoja. Avattiin näyttely Vasaraisten ja Soukaisten rakennusperinne - klasimpuit ja karmlaodoi. Näyttelyssä kiinnitettiin huomiota rakennusten koristeellisiin yksityiskohtiin. Se oli avoinna 8.9. asti ja kävijöitä oli n.600.

Juhannussunnuntaina 24.6. järjestivät Rauman seurakunta ja Vasaraisten-Soukaisten lähetys- ja diakoniakylätoimikunta Kesähartauden Muinan pihamaalla.

Jatkettiin perinnebiotoopin alkuraivausvaiheeseen kuuluvia toimia kaatamalla puita ja poistamalla vesakoita. Laidunnettavaa aluetta laajennettiin aitaamalla tontin pohjoisreunaan uusi laidun, pinta-alaltaan n.0,3 ha Alueen hoitokatselmuksen teki 16.4. tarkastaja Eija Mutila Satakunnan ELY-keskuksesta.

Heinäkuun tiistaipäivät olivat tapahtuma- ja talkoopäiviä entiseen tapaan. Ohjelmia ja työnäytöksiä oli runsaasti: yhteislaulutuokioita, sellon- ja kitaransoittoa, vihtojen tekoa, heinäntekotalkoot, maalarimestari antoi ohjeita koristemaalaukseen, lapsille järjestettiin huovutustyöpaja, näytettiin värttinällä kehräämistä, iskuhapsun ja lautanauhan tekoa. Pitsiviikon tiistaina paikalla oli kolme nyplääjää ja tehtiin myös koruja kierrätysmateriaaleista. Viimeisen tiistain teemana olivat luonnonantimet: taitajat tekivät koristeita nurmilauhasta ja osmankäämistä sekä 4H-kerho tutustutti luonnontuotteiden keräilyyn ja käyttöön.  Kesän aikana kangaspuissa kudottiin perinteistä tilkkumattoa.

Pajan rakentaminen aloitettiin. Rakennuslupa saatiin 24.7. ja pohjalaatan valu suoritettiin 16.8.

Vuosituhannen vaihteessa kootut 287 sananpartta järjestettiin ja luetteloitiin uudelleen. Juho Nikander tarkisti sananparsien Rauman kielen.

Perinteinen kesäjuhla järjestettiin 26.8. Juhlapuhujana oli kansanedustaja Timo Kalli.  Kesäjuhlilla esiintyivät mm. Hupigirls ja Alma-pelle.

Syysmarkkinat pidettiin 8.9.  Muinan myyntipisteiden lisäksi oli mukana 10  muuta myyjää. Tuotteita oli monipuolisesti ja ostajia runsaasti syksyisestä säästä huolimatta.

Museossa vieraili 10 ryhmää. Kokonaiskävijämäärä oli 1151 henkeä.

Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimelta saatiin 1000,00 euron toiminta-avustus ja Lions Club Rauman Reimarilta 300,00 euroa Muinan yleiseen toimintaan. Museovirastolta saimme 4300,00 euroa työntekijän palkkaamiseen, aineiston siirtämiseksi sähköiseen tietokantaan. Perinnebiotoopin hoidosta Ely -keskukselta saatu 2011-2012 1200,00.
Rahavaroja on karttunut jäsenmaksuista, arpajaisista, opastus- ja pääsymaksuista, päreitten myynnistä, julkaisuista, matkamuistoista, kahvin myynnistä ja kirpputorilta.

Yhdistys on jäsenenä Maaseudun kehittämisyhdistys Ravakka ry:ssä ja Suomen Kotiseutuliitossa.
Yhteistoimintaa on ollut Vasaraisten koulun, Rauman seurakunnan sekä urheiluseura Vasaraisten Iskun ja Vasaraisten-Soukaisten kyläyhdistyksen kanssa.

Tapahtumista on ilmoitettu Länsi-Suomessa, Uudessa Raumassa, Raumalainen.fi-tapahtumakalenterissa, Aikamatka Satakunnassa -museoportaalissa, Satakunnan Radiossa sekä yhdistyksen kotisivulla. Myös sähköpostilla tiedotettiin. Käytössä on sähköpostiosoitteisto, jossa vuoden lopussa oli 130 nimeä, sekä yksityishenkilöitä että yhteisöjä. Tähän ryhmäpostilistaan kuuluville lähetettiin vuoden aikana 7 tiedotetta museon toiminnasta.