TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2013

Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2013 oli 301 henkilöä. Uusia jäseniä vuoden aikana liittyi 24 ja poistuneita oli 17. Jäsenkirje lähetettiin toukokuussa. Kirjeessä kerrottiin kesän tapahtumista.

Yleisiä kokouksia on pidetty Vasaraisten koululla kaksi: kevätkokous 5.3, osanottajia 23 ja syyskokous 26.11., osanottajia 20. Johtokunnan kokouksia on pidetty seitsemän. Johtokunnan ja yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Leena Kekäle. Johtokuntaan ovat kuuluneet varapuheenjohtajana Marja Asikanius ja jäseninä Markku Hannula, Reijo Heininen, Helena Jaakkola, Pekka Malmivuori, Päivi Pärri, Sylvi Ronkainen ja Ari Ruusuranta. Rahastonhoitajana toimi Hanna Selkämö ja sihteerinä Anita Jalonen. Toiminnantarkastajina ovat toimineet Hannu Suominen ja Markku Sainio sekä varalla Jouko Mäkilä. Museon isäntänä oli Kyösti Paavola. Esineistön- ja arkistonhoitajana on toiminut Sylvi Ronkainen, museoalueen hoitajana Veijo Koivisto sekä jäsenrekisterin ylläpitäjänä Reijo Heininen. Internet-kotisivujen palvelimena toimii T. Malmivuoren tiedostopalvelin.

Palkattuna työntekijänä oli Teemu Pensikkala 27.5. - 18.8. Hänen työaikansa oli 6 h päivässä. Aino Uusitalo oli osaksi Rauman kaupungin nuorten kesätyötuella heinäkuun ajan. Historian opiskelija Antti Alanko työskenteli Muinassa 13.5. - 31.8.välisenä aikana. Hän valokuvasi museon esineitä ja tallensi kuvat sekä esineiden luettelointitiedot Satakunnan Museon WebMusketti-tietokantaan.

Kourujärven koululla järjestettiin perinnetyönäytös 11.2. Koululaisille esiteltiin vakan tekoa, kehräystä, karstausta, neulomista ja veistoa.

Luonto ja metsäpäivä järjestettiin la 13.4. klo 10:00-17:00 yhdessä Rauman maalaiskunnan metsästysseuran, Lions Club Rauman Ankkurin ja metsänhoitoyhdistys Länsimetsän kanssa. Rakennettiin linnunpönttöjä ja höylättiin päreitä sekä seurattiin työnäytöksiä.

Rauma-päivänä 17.4. Muinan toimintaa esiteltiin Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen järjestämällä yhdistysten torilla. Näyttelyteltalla päivysti johtokunnan jäseniä. Kyösti Paavola näytti vakan liitosten tekoa. Myynnissä oli arpoja ja linnunpönttöjä.

Siivoustalkoot pidettiin 14.5.

Rauman seudun museoviikonloppuna 8.6. lauantaina avattiin näyttely "Kiertokoulusta peruskouluun - Vasaraisten ja Soukaisten kouluhistoriaa". Näyttelyssä oli esillä laminoitu kopio kirjasta "Rauman maaseurakunnan kiertokoulujen/Nordmanin wähäinlastenkoulujen oppilasluettelo v. 1860-1899" Tämä dokumentti oli kevättalvella 2013 löytynyt sattumoisin antikvariaatista. Alkuperäinen kirja on luovutettu Rauman seurakunnan arkistoon säilytettäväksi. Otettiin 50 kpl:een eripainos Laila Jalosen laatimasta, Aviisissa nro III ilmestyneestä artikkelista "Vasaraisten - Soukaisten kouluhistoriaa". Näyttely oli avoinna 12.9. asti ja kävijöitä oli n.500

Juhannussunnuntaina 23.6. järjestivät Rauman seurakunta ja Vasaraisten-Soukaisten lähetys- ja diakoniakylätoimikunta Kesähartauden Muinan pihamaalla.

25.6. Tutustuttiin Kylmänkorvenkallion muinaisjäännöksiin arkeologi Leena Koiviston opastuksella.

Jatkettiin perinnebiotooppityötä. Niitettiin reuna-alueita ja tien reunoja karsittiin avarammaksi.

Heinäkuun tiistaipäivät olivat tapahtuma- ja talkoopäiviä entiseen tapaan. Ohjelmia ja työnäytöksiä oli runsaasti:
- vihdantekoa, taitoveistoa ja yhteislaulua,
- kasvivärjäystä ja punamullankeittoa,
- tilkkumattojen tekoa ommellen ja kangaspuissa, neulakintaan tekoa
- nypläystä, nyörien ja nauhojen tekoa
- yhtenä tiistaina Muinassa nähtiin eläinvieraita: hevonen, 2 ponia, kaneja, kilpikonna, kanoja, koiria

Pajan rakentaminen jatkui vesikattoon asti.

11.7. tehtiin bussiretki Kalantiin, Mattilan talonpoikaiskotiin, osanottajia oli 35.

Perinteinen kesäjuhla järjestettiin 25.8. Juhlapuhujana oli apulaiskaupunginjohtaja Tomi Suvanto.
Ohjelmassa oli mm lauluesityksiä, musiikkia ja v. -44 koulunsa aloittaneiden muisteluja sekä esitettiin Tauno Koskelan pakina "Mnuu ystvän"

Syysmarkkinat pidettiin 7.9. Muinan myyntipisteiden lisäksi oli mukana 14 myyjää. Tuotteita oli monipuolisesti ja ostajia runsaasti.

10.10. vierailtiin Kaunisjärven vanhainkodilla työnäytösten merkeissä.

Museossa vieraili 10 ryhmää. Kokonaiskävijämäärä oli 1108 henkeä.

Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimelta saatiin 1000,00 euron toiminta-avustus Muinan yleiseen toimintaan. Museovirastolta saimme 4000,00 euroa työntekijän palkkaamiseen, aineiston sähköiseen tietokantaan siirtämiseksi.
Rahavaroja on karttunut jäsenmaksuista, arpajaisista, opastus- ja pääsymaksuista, päreitten myynnistä, julkaisuista, matkamuistoista, kahvin myynnistä ja kirpputorilta.

Yhdistys on jäsenenä Maaseudun kehittämisyhdistys Ravakka ry:ssä ja Suomen Kotiseutuliitossa.
Yhteistoimintaa on ollut Vasaraisten koulun, Rauman seurakunnan sekä urheiluseura Vasaraisten Iskun ja Vasaraisten-Soukaisten kyläyhdistyksen kanssa.

Tapahtumista on ilmoitettu Länsi-Suomessa, Uudessa Raumassa, Raumalainen.fi-tapahtumakalenterissa, Aikamatka Satakunnassa -museoportaalissa, Satakunnan Radiossa sekä yhdistyksen kotisivulla. Myös sähköpostilla tiedotettiin Muinan tapahtumista.