TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2015

Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2015 oli 319 henkilöä, joista kolme kunniajäseniä. Jäsenkirje lähetettiin toukokuussa. Kirjeessä kerrottiin kesän tapahtumista ja aukioloajoista.

Yleisiä kokouksia on pidetty Vasaraisten koululla kaksi: kevätkokous 31.3., osanottajia 20 ja syyskokous 24.11., osanottajia 15.

Yhdistyksen uudet säännöt rekisteröitiin 29.9.2015 PRH:ssa yhdistysrekisteriin.

Johtokunnan kokouksia on pidetty seitsemän kertaa. Johtokunnan ja yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Marja Asikanius.
Johtokuntaan ovat kuuluneet puheenjohtajan lisäksi varapuheenjohtajana Leena Kekäle ja jäseninä Sari Aikko, Markku Hannula, Reijo Heininen, Helena Jaakkola, Pekka Malmivuori, Päivi Pärri, Ari Ruusuranta ja Leo Tammi.
Hallituksen ulkopuolisina ovat toimineet Sylvi Ronkainen tiedottajana, Hanna Selkämö rahastonhoitajana ja Anita Jalonen sihteerinä.

Museon isäntänä oli Kyösti Paavola. Esineistön- ja arkistonhoitajana on toiminut Sylvi Ronkainen, museoalueen hoitajana Veijo Koivisto sekä jäsenrekisterin ylläpitäjänä Reijo Heininen.

Internet-kotisivujen palvelimena toimi Tommi Malmivuoren tiedostopalvelin, sisällön päivitys on hoidettu ulkoistettuna. Sari Aikko on pitänyt yllä Muinan FaceBookia. Kylän rantasaunatoimikunnassa on toiminut Sari Aikko.

Johanna Pentikäinen oli työkokeilussa osan kesäkuuta. Osuuspankin kesäduunituella oli Essi Soukainen kaksi viikkoa kesäkuun lopulla. Sini Helleaho oli koko heinäkuun Rauman kaupungin nuorten kesätyöpaikkatuella. Kesätyöntekijät ovat hoitaneet lampaita ja kukkia sekä pitäneet yllä siisteyttä.

Toiminnantarkastajina ovat toimineet Hannu Suominen ja Markku Sainio sekä varalla Jouko Mäkilä.

TAPAHTUMIA TOIMIKAUDELLA

VIERAILIJAT JA MUSEON NÄYTTELYN AUKIOLO

Museossa vieraili 8 ryhmää mm. päiväkodeista, kouluista (Uotila, Vasarainen...) ja opiskelijoita WinNovasta. Kävijöitä tilastoitiin 1511, paras viiteen vuoteen (liite 1). Sen lisäksi lapsiperheitä lähialueilta on lähes päivittäin näkynyt Muinan pihapiirissä mm. lampaita katsomassa. Omatoimiset turistit, pyöräretkeilijät ja alueen ulkomaalaiset perheineen ovat löytäneet Muinan 1800-luvun miljööseen.

Rauman kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimelta saatiin 800,00 euron toiminta-avustus Muinan yleiseen toimintaan. Lahjoituksia maitokannuun 300 euroa ja kattorahastoon 250 euroa.

Rahavaroja on karttunut jäsenmaksuista, arpajaisista, opastus- ja juhlien tarjoilumaksuista, päreitten ja kuvallisten tukimukien myynnistä, julkaisuista, matkamuistoista, kahvin myynnistä ja kirpputorilta. Kävijät ja yhdistyksen jäsenet ovat tukeneet toimintaa lahjoituksilla.

Yhdistys on jäsenenä Maaseudun kehittämisyhdistys Ravakka ry:ssä ja Suomen Kotiseutuliitossa.

Yhteistyötä on harjoitettu Vasaraisten koulun, Rauman seurakunnan sekä urheiluseura Vasaraisten Iskun ja Vasaraisten-Soukaisten kyläyhdistyksen kanssa.

Muina on osallistunut Muinaisjäännösten hoito- ja kehittämishankkeeseen yhdessä Satakunnan museon kanssa.

Pitkäjärven rantasaunaa on hoidettu yhdessä Vasaraisten-Soukaisten kyläyhdistyksen ja Urheiluseura Vasaraisten Iskun kanssa.

Tapahtumista on ilmoitettu Länsi-Suomessa ja Raumalainen-lehdessä, Aikamatka Satakunnassa -museoportaalissa sekä Muinan kotisivuilla (muina.fi) ja Facebookissa. Tiedotteita tapahtumista ja jäsenkirjeitä on jaettu myös sähköpostilla ja perinteisellä postilla. Juttuja Muinan pajasta julkaistiin kaksi Raumalainen lehdessä (11.7. ja 2.8.).